Slide # 1

Slide # 2

Slide # 3

Slide # 4

Slide # 5

_

_

Sunday, October 13, 2013

Tulisan Khat: Seni Islam Teragung








Salam..Aku kongsikan entri lensaku kali ni mengenai tulisan khat.Ia sememangnya satu warisan islam yang sangat agung bagi aku.Aku dan lensaku berkesempatan hadir dalam bengkel tulisan khat yang dianjurkan oleh salah sebuah NGO di Kedah.

Sangat menarik,teruja dan aku kagum,tak ramai orang sekarang ni yang ada kebolehan dalam tulisan khat ini dan bagi aku kalau korang nak belajar memamg tak susah pun,korang hanya perlu tumpuan ,sedikit seni dalam tangan  korang dan hasilnya akan terbukti.

Satu perkara yang baik kalau kita orang islam ada kemahiran ni ,sebabnya selain kita ada kemahiran lain pastinya kita dapat menghayati serba sedikit peninggalan seni islam yang ditinggalkan sejak zaman nabi dahulu.Apa-apa yang kita buat mengenai islam pastinya Alllah melihat dan suka.

Aku sertakan rakaman lensa selebetku di hari bengkel tersebut.Ramai yang hadir dari budak kecik sampailah orang dewasa yang berusia.

khat ataupun dalam bahasa melayu yang bermaksud garisan sememangnya digunakan sejak zaman sahabat baginda.

tulisan ini juga semakin dilupakan terutama bagi genari muda maka sayang kerana ia adalah salah satu peninggalan rasullah kepada umatnya.




0 comments:

Post a Comment