Slide # 1

Slide # 2

Slide # 3

Slide # 4

Slide # 5

_

_

Monday, February 17, 2014

Photo Of The Year : Juri Memilih Foto Ini


Salam..

Hari ni penulis nak kongsikan satu deretan gambar yang dianggap terbaik oleh sekumpulan juri profesional di seluruh dunia.Penulis sentiasa mengikuti perkembangan mengenai arena foto ni.Sepanjang tahun lepas deretan gambar ini melambangkan satu karya seni foto yang terbaik pernah dihasilkan untuk tahun 2013.


Pertandingan  Fotografi jurnalistik World Press Photo 2013 terbahagi kepada sembilan kategori iaitu General News, Spot News, Comtemporary Issues, Daily Life, Observed Portraits, Staged Portraits, Nature, Sport Action, dan Sport Feature.




Foto karya fotografer National Geographic, John Stanmeyer, berjudul "Signal" dalam pertandingan fotografi jurnalistik World Press Photo 2013 terpilih sebagai "Photo of the Year" .




Alessandro Penso, seorang fotografer Itali yang bekerja untuk OnOff Picture, memenangi Hadiah pertama kategori General News Single, dengan foto mengenai penempatan sementara bagi para Suriah di Sofia, diambil 21 November 2013.





William Daniels,fotografer Perancis yang bekerja untuk Panos Pictures mendapat tugasan dari Time, memenangi hadiah kedua General News dengan foto yang menggambarkan demonstrasi berkumpul di jalan-jalan Bangui diambil pada 17 November 2013.





Phillipe Lopez, fotografer Perancis bekerja untuk Agensi France-Presse , memenangi hadiah pertama Spot News dengan foto korban taufan Haiyan berbaris dalam ritual keagamaan di Tolosa, Filipina, diambil 18 November 2013.





Goran Tomasevic, fotografer yang bekerja untuk Reuters Serbia , memenangi Juara kategori Spot News Story dengan gambar yang mengambarkan salah satu pejuang pemberontak Suriah berlindung di tengah serpihan terbang dan pecahan peluru setelah ditembak di lingkungan Ain Tarma, Damaskus, diambil 13 Januari 2013.




Tyler Hicks, fotografer AS yang bekerja untuk The New York Times memenangi tempat kedua kategori Spot News Story dengan gambar yang memaparkan wanita dan anak-anak bersembunyi di Westgate mall di Nairobi, Kenya, 21 September 2013.






Christopher Vanegas, fotografer Mexico bekerja untuk La Vanguardia/El Wali memenangi tempat ketiga Contemporary Issues Single dengan foto polis tiba di TKP, di mana dua mayat digantung di jambatan, manakala tiga lainnya berada di lantai di Saltillo, Mexico, diambil 8 March 2013.






Sara Naomi Lewkowicz, fotografer AS yang bekerja untuk Time memenangi tempat pertama Contemporary Issues Stories dengan foto yang mengambarkan kekerasan dalam rumah tangga di Lancaster, Amerika Serikat, diambil 17 November 2012.





Julius Schrank, fotografer Jerman yang bekerja untuk De Volkskrant memenangi tempat pertama Kehidupan Seharian, pejuang Tentera Kemerdekaan Kachin sedang minum di pemakaman salah satu komandan mereka yang meninggal sehari sebelumnya, di Burma, 15 March 2013. 






Fred Ramos, fotografer El Salvador untuk El Faro memenangi tempat pertama Kehidupan Seharian. foto menggambarkan salah satu pakaian perempuan tak dikenali dijumpai di sebuah perkebunan gula di Apopa, San Salvador, El Salvador, yang diambil 10 August 2013.






Andrzej Grygiel, fotografer yang bekerja untuk Polandia PAP - Polska AGENCJA Prasowa memenangi juara kedua aksi Olahraga tunggal, di mana seorang pemain ski bersaing pada slalom di Szczyrk, diambil 24 March 2013.







Quinn Rooney, fotografer Australia yang bekerja untuk Getty Images memenangi tempat ketiga aksi Olah raga dengan gambar yang memaparkan Daniel Arnamnart berasal dari Australia bersaing dalam renang 100 meter pada hari kedua di Kejuaraan Renang Adelaide, Australia, yang diambil 27 April 2013.







Peter Holgersson, fotografer Swedia memenangi juara pertama Fitur Olah Raga dengan gambar yang memaparkan Nadja Casadei, seorang atlet heptathlon didiagnosis dengan cancer, sebelum rawatan terakhir di Lidingo, Swedia, diambil 19 Disember 2013. 






Markus Schreiber, fotografer Jerman yang bekerja untuk The Associated Press memenangi juara pertama People - Portrait kategori Single dengan gambar seorang wanita dengan riak kecewa setelah akses untuk melihat mantan Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela ditutup pada hari ketiga dan terakhir dari tempat persemayam negara , di luar Union Buildings di Pretoria, Afrika Selatan, 13 Disember 2013.






Carla Kogelman, fotografer Belanda memenangi juara pertama People - Cerita Portrait dengan gambar yang memaparkan Hannah dan Alena , dua saudara perempuan yang tinggal di pedesaan Merkenbrechts, Austria , diambil 19 Julai 2012.







Brent Stirton, fotografer Afrika Selatan yang bekerja untuk Getty Images memenangi juara pertama Foto Bertahap kategori tunggal dengan gambar sekumpulan anak laki-laki albino buta di bilik mereka di sekolah Vivekananda untuk orang buta di Bengal Barat, diambil 25 September 2013.






Denis Dailleux, fotografer Perancis yang bekerja untuk Agence Vu memenangi juara kedua Foto Bertahap kategori tunggal dengan gambar yang memaparkan Ali, binaragawan muda Mesir, bergambar dengan ibunya di Kairo 3 Februari 2011.






Christian Ziegler, fotografer Jerman yang bekerja untuk National Geographic Magazine memenangi tempat ketiga kategori alam untuk gambar yang memaparkan salah satu bonobo berusia lima tahun dekat Kokolopori Bonobo Cadangan di Republik Demokratik Kongo diambil 25 Januari 2011.







Steve Winter, fotografer AS yang bekerja untuk National Geographic , memenangi Hadiah utama Stories Nature dengan gambar yang memaparkan cougar yang berjalan di Griffith Park, Los Angeles ditangkap oleh kamera trap 2 March 2013.


Sumber: www.pikiran rakyat.com,world press photo




0 comments:

Post a Comment